widgets,  tips, tutorials and SEO

assalamualaikum ;)

Friday, March 29, 2013

SEKIAN LAMA..


Bismillah..

hye kawan2!      
*tgn lambai2*


Haa. Jgn mendengus dalam hati cakap,



“apelaa sab ni, x islamik langsung..”  :p

baik cakap direct je kt bawah ni.. insyaallah sy trima komen 1 dunia.  Hee ;)

Hmm. Rasa kaku bila lama sudah tak menekan nekan keyboard untuk menulis blog.. cuti2 mcm ni mase banyak je sebenarnye kan? Sebelum cuti punyalah bersemangat naga nak habeskan esaimen, pg2 nak joging, nak fulfil mutabaah amal xmau lompong2 nak itu nak ini.. but at the end….
still kerja x siap2 jgk.. knpe ea? Knpe3?!

Muhasabahlah sebentar. Mungkin tiada KEBERKATAN WAKTU disitu iye sab.. 

#tunduk & kesat air mate..#


Hmm, lets bygone be bygone, setidaknye..
Alhamdulillahh adela yg da settle dan mendapat haknye drpd semua xsiap lgsung dokk..
| SENYUM ye sab.. |




****************************
Oraittt, Moga Allah menuntun jari-jemari  ni untuk menaip perkara yang bermanfaat..

Jujurnya  menulis di blog bukanlah salah 1 bidang yg tersenarai dalam kesukaan dan kegilaan sy. Huhu. Tp, mgkin disebabkan saya masih ada seorang dua yg masih menanti dgn setia, dan tergila-gilakan tulisan saya, MAKANYA, haruslah jugalah kiranya saya nulisinnlahh.



"Menulis? Kenapa mesti menulis??"


Sebab ape eh.. mgkin salah satunye sebab ni kot, ce bce skit ayat kt bawah nie:



Lebih lanjut; MENULIS adalah mengujikan pemahaman kepada khalayak; yang dari berbagai sisi bisa memberi penyaksamaan dan penilaian. Kita memang membaca buku, menyimak kajian, hadir dalam seminar dan sarasehan. Tetapi kebenaran pemahaman kita belum tentu terjaminkan. Maka menulislah; agar jutaan pembaca menjadi GURU yang meluruskan kebengkokan, mengingatkan keterluputan, dan membetulkan kekeliruan.”

-blog Salim A Fillah-


Tq abg salim.. heheh :D Ayat ni kire bg motivasi jgkla utk sy berani menulis. Kadang2 memang betulpun kite takut menulis sebab takut salah. Kan3? So jalan paling selamat xyah menulis. Hatta update status kt FB pun dok? Takut org kata, takut org tegur, takut x dapat sambutan, takut takut takut dan takut sampai laaaa kesudahnye.. aduhh. Mmg utk diri sendiri teguran nie.. sakitnye kena ketukk dush2 kt kple.. 

(T..T)


So.. bak kata seorang akhwat nie yg menjadi pegangan sy Insyaallah selamanya selagi hayat dikandung badan:




“sy tahu knpe awk rs mcm 2……...”

“knape2.??” #dalam hati..#
“….. sebab awak buat bnda tu bukan kerana Allah.! So sebab 2 laa awk rs mcm 2… ”
 GULPPP. 
*tercekik*


Betul. Semuanya bermula dari niat yg salah. Tskkkk3. :’((




“Daripada ‘Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia kehendakinya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu menikahinya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.”

-sumber: syarah arbain nawawiyah, Imam Nawawi (hadis 1)- Oklah, da taw kan ape punca keresahan dan ketidaksedapan kite selama ni? Mgkin ada fktor2 laen, tp yelah, this is the main factor to be highlighted first as Muslim. Bukankah seharusnya  begitu?  *senyum*

Jadi, rsnye cukuplah setakat ini dulu ye cikpuan2 sekalian. Kerja2 laen sedang melambai-lambai sy.



“Ohhh.! Creepppynyeee!”

Bak kata adik2 saya dalam bolatan gombira.. iye. Saya rindukan mereka. Rindukan gelak tawa mereka. Rindukan osik2 manje mereka. Rindukan perkongsian mereka. Dan sebenarnya, saya rindu nak lahirkan anak  lg. kehkeh :D

N of koz, sebenarnya kita boleh lahirkan anak tnpa mengandung tw.!


#ERKKKK.! OK FINE. ADA ORG MENJELENG DAHHH TUUUU#


Maksudnya, mari kitA sama2 memperbanyakkan dan melahirkan generasi2 rabbani yg sentiasa meletakkan Allah sebagai tujuan hidup mereka, Ilaah mereka dalam segenap sisi kehidupan. Sampai takut menjadikan jahiliah2 mereka sebagai Ilah lg.


Tskkkk3. Babai Jahiliah.. babai.. babai.. please laaaah jgn bertandang lg..


GELI TAHU…!!!

SEKSA TAHU..!!
OUTTT.! OUTTT!! Brief candle. ! 

ops, sory. Termasuk William Shakespeare punya sajak pulak
[=..=]
Oklah, jauh dah nie.
Dan of course, bila terkenang adik2 sy, saya masih punya hutang dengan mereka.


Maafkan umi yeer, td anak kedua sy,KUNTUM (bukan nama sebenar) mengirim mesej pesanan ringkas pd sy, ms tu tgh sibuk teman mak g pasar tani:



“umi.! Alhamdulillah kuntum da hafal 10 muwosofat tarbiyah.!”
*senyum bahagia*
OK fine. Umi jeles.

So umi akan buktikan, umi pun mampu hafal 10 m.t dalam BM & arabnye sekali utk kite hayati dan terjemahkan dalam kehidupan.
Juga bekal buat kita bersama berlari lari riang ke sorgaNya.!!!
YEEEEHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.!  :D




JOM!

 


-UMMIKUNTUM-
 

Friday, November 9, 2012

# KETEMUINNNN #

alhamdulillah
jumpa balik blog ni..
even dulu macam xde harapan nak jumpa semula :)
itu maknanya kena lagi menunaikan hak pada dakwah penulisankahh??
tp siapa yg sudi membacanya?
ahh,
bisikan semua itu!
bismillah! jalan aje!
bismillah tulis aje!
jazakillah khoiron jaza
pada ukht kesayanganku yg tidak berputus harapan untukku
:)


ok, byk nak buat hari ni:


1) mutabaah amal
-alq
-hafazan
-buku (ddu, thnks to someone!)
-mathurat
-istighfar
-qiam
-dhuha

2) update blog
3) jogging ngn mak n ayah
4) call adik2
5) tukar setting gambar
6) tlg mak masak
7) exco pend & exco kediaman

ok, ni yg ditulis hari ni kat sticky note laptop..
well, let check it out either all those things done or not for today!!
salam sayang sepenuh cinta!!

wajah ahli surga itu penuh dengan senyuman. aku juga nggak mau ketinggalan!!!  CUBA :)




Friday, March 16, 2012

-TANGGA-


selamat..

selamat untuk semuanya di sana..

pasti perasaanmu bercampur baur saat ini..

namun kutahu,

engkau punya cita dan harapan yang jitu

kutahu

engkau tidak ragu

setiap hasil istiharah dan istisyaroh

pada sekian waktu

moga itu menjadi pemangkin

untuk menyemarakkan lagi obor kesungguhan

pengasah hamassah jihadmu!

Di segenap sudut  jiwa dan ragamu

Untuk berjuang  di medan baru

pendorong  juga catalyst  azam dan matlamat hidupmu

yang engkau fahami sejak dahulu

kerana kupasti

engkau semakin merasai

berat bebanan dbahumu

mulai saat kau melalui saat itu

namun,

dari kejauhan ku hadiahi sekuntum senyuman

bangga…

kerana murobbiahku telah berjaya  J

menjejakkan kaki untuk mara ke tangga seterusnya..

muhasabah diriku sejenak

apakah aku juga pantas

untuk melalui detik itu..

bukan atas dasar kemahuan nafsu..

tetapi kerana  dirikulah srikandi pilihanNya

buat meneruskan pelapis pembela agama

menghasilkan generasi rabbani

umpama hassan al-banna

pantaskah?

Layakkah?

Tundukk..

Masih banyak kurangnya..

Masih jauh perjalanannya..

Namun aku turut bercita

Kerana  cita-cita melahirkan usaha

Murobbiahku..

Selamat sekali lagi…

Peliharalah semuanya..

Engkau adalah emas juga  permata

Buat perjuangan merebut  takhta!

Takhta di hati sang Pencipta.


anak-anakmu...   :)




Monday, February 27, 2012

hard konten..

video ini sedikit sebanyak mungkin menjawab persoalan sahabat,
aku juga bukanlah insan sempurna,
justeru, 
kuharap engkau terima diriku seadanya,
kelak kuubah dengan izinNya..



allah,
thabatkan hambaMu,
di kala grafku hampir merosot,
Kau tak biar aku terus hanyut..

sabarlah..
ini lumrah alam..
alam yang menjadi pilihan
utk kau harungi & kumpulkan segala bekalan...

Saturday, January 7, 2012

SAYA mau pergi CERAMAH!!

Alhamdulillahh.


Sy kira hampir selesai tugas & perkara yang hendak dilakukan hari ini.. hampir 6 jam tambah tolak masa yg sy habiskan ‘berjalan’ mengelilingi bandar beepee hr ini  ;) moga diangkat ibadah walau hanya ‘berjalan’ ^^


Sy sangat teruja lagi tidak sabar2 nak berkongsi satu cerita yang rasanya sangat ‘dush3’ kepala sy hari ini. Memang tak sampai seminit rasanya insiden ni, tapi.. mmm.. sukar digambarkan (maaf tak dapat habiskan ayat..)
Nie merupakan summary drpd apa yg terjadi td antara sy dan kosmate sy :


Tempat: bus stop

Sy:  hye ‘kosmate’!!

k.m:  ehh.. hye!! Mau pergi mana??

Sy: pergi jumpa dentist.. teman kawan.. nk g mn??

k.m: sy mau pergi ceramahh… hehe

sy: waaa..! g ceramah! Kt mn tu?

k.m: kt hotel landmark.. bye!!!!!!!!!!

*tak dapat meneruskan perbualan krn kosmate sy dah masuk ke dalam bas dan bas pun bergerak*

Senyum sendiri dibuatnya..
“Whatttt?? Dia pergi ceramah??” hati sy bagai tercabar dengan…. *hmmm.. sukar2..*  (maaf sekali lagi atas kekurangan sy yg tidak mampu menghabiskan ayat dengan lengkap..) *how come u gonna be a bm ticer 1 day??*
Sy sempat berbisik dengan sahabat sy..

“jangan main2 dengan dia.. ‘core’ betul dia, g ceramah taw kt hotel landmark..” . sahabat saya turut tersenyum..

Sahabat,
Apa pentingnya cerita sy nie?? Apa yg signifikannya dengan kisah seorang sahabat yg nak pergi ceramah di hotel?? Apa hadafnya sy menulis kali ini?
Jawapannya sy ingin mengajak kalian berfikir..

Berfikir

Dan berfikir…

Mengapa sahabat yg tidak seakidah dengan kita boleh ‘mensibuk-sibukkan’ diri mereka untuk pergi ke sana pergi ke mari pergi ceramah hari sabtu, pergi GEREJA hari ahad??

Mengapa?

Mengapa mereka sanggup lakukan begitu? Kenapa tak dihabiskan sahaja masa hujung minggu untuk ‘berenjoy-enjoyan’ di bpmol? Di Golden Cinema? Di K-boxx?
Kenapa mereka yg tidak begitu bernasib baik punya semangat dan keyakinan yang jitu terhadap agama yg mereka anuti?! Semangat apakah yg mereka miliki? Apa pengetahuan dan kefahaman yg mereka miliki sehingga terzahirnya suatu kekuatan yg menginjakkan mereka ke suatu tahap dan kedudukan dan mereka sepertinya  tidak bermalas-malasan seperti.. errr, seperti siapa?

*tanya iman tepuk dada*

SEDANGKAN KITA!

Kita..

ya kita  YANG MENGAKU ISLAM!

Apa yg kita laksanakan setiap kali hujung minggu di kampus? Jalan di soping komplex tanpa tujuan? Tengok cerita/movie sampai dah x tahu cerita apa yg nk ditengok? Atau terjerit pekik di K-box dengan niat melepaskan tekanan?? Atau paling malang.. boring sebab dah tahu apa lagi nak dibuat..


Ya, sy mengaku sy jg bukanlah sempurna mana.. maaf atas kekasaran bahasa yg belaku, bagi mereka yg hati dan jiwanya lembut bak gula-gula kapas, sy syorkan jgn teruskan pembacaan, jika anda berdegil.. terpulang, tetapi sy hanya menulis dengan tujuan untuk membaiki diri sy  terutama dan membuka mata sahabat2 semua..
Rabbi yassir wala tua’assirr.. allah~


Namun, sy suka utk memetik kata-kata seorang tabi’ (betulkan sekiranya silap), ahli teologi arab dan cedikiawan islam tersohor, Hasan al-Basri, katanya:

“ sesungguhnya aku sedang menasihatimu bukanlah beerti aku yang terbaik dalam kalanganmu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalanganmu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sedikitlah mereka yang memberi peringatan.”
Ya, sy jg salah seorang insan hina yg tidak terlepas dari melampaui batas pada ketikanya..
Sahabat,
bukalah mata, Allah sifatnya Pengampun yg Amat! Yakinlah itu..

sahabat, 
Ayuh bangun bersama.. mengapa 'kosmate' sy boleh sedangkan kita yang lahir2 sudah diberi nikmat terbesar semakin hari semakin lalai? semakin hari semakin terbuai dengan nikmat2 palsu yg pastinya sementara...
faghfirlanaa ya Ghaffur..

sahabat,
perkataan sedih, sebak, dan sayu cukup menggambarkan emosi yg bersarang dihati tatkala mereka berlumba-lumba 'mengumpul bala tentera' sedang kita? asyik leka entah apa-apa.. duduk goyang kaki bersahaja..?

"dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang bertaqwa. tidakkah kamu mengerti?"
                                                                                       (al-An'am:32)
                                                                                     
sahabat,

jangan biar diri kita terus tenggelam, ditenggelamkan atau tertenggelam.. dampingilah mereka yg boleh kiranya membantumu! mohon jangan terus zalimi dirimu.. kasihanilah batinnya yg meronta ingin kembali ke fitrah diri asalnya yg bersih lagi murni.. sebagaimana kamu kelaparan tatkala jasadmu tak diisi barang sesuap nasi sehari, begitulah juga jiwa batinmu meronta dek kerana terlalu lama dibiarkan tanpa dijamahkan barang sedikit keperluan makanannya! setiap dari kita berharga dan berpotensi buat menyambung perjuangan ini hinggalah ke suatu masa yg ditetapkanNya,, bantulah 'kami'! sertailah 'kami'! atau setidaknya, sokonglah usaha 'kami'!!

dan tika itu, islam bakalan menjadi ustaziatul alam (rujukan seantero dunia a.k.a. new world order) percayakah kamu? percayakah kaliannn?? ya!! ini suatu janji!! bukan dari sy, tetapi dari pencipta kita!


sahabat,
usah tapiskan diri sendiri.. Dia telah memilihmu ketika itu, buka semula nota bulatan gembira, mungkin kita terlupa, surah at-Taubah baris 39, pernah menggetarkan jiwa kita semua suatu masa dahulu..

peringatan besar lagi bermakna buat diri sy sendiri terutama. Maafkan diriku Allah kerana aku tidak mampu untuk mendakwahi sahabat-sabahat, ahli keluargaku, insan-insan disekelilingku dengan sebenar-benarnya..
paling kukesali andai akulah punca dan fitnahnya yg menyebabkan mereka tidak mahu, menjauhi dan berpaling dari rasa ingin mengenali dan berkenalan semula denganMu..

sungguh,
kekacauan hari ini amat melemahkan urat-urat sendiku.. rasa tidak mampu, lagi tidak berdaya.. apatah saban hari dikelilingi tarikan-tarikan dunia, ya Allah, aku turut tidak lari dari merasai apa yg dirasakan insan-insan seusiaku saat dan ketika ini.. namun kumohon ku merayu, kutitiskan air mata kepadaMu, Kau kukuhkanlah kekuatan dalaman dan luaran 'kami', sabarkan hati-hati 'kami' yg baru berjinak dalam laluan penuh duri ini..

kekalkan 'kami' dalam soffMu ini ya A'ziz...
Moga di firdausi sana tempat rehatku yg abadi.. tempat rehatmu juga.. tempat ' kita semua yg 'berpayahan' di dunia.. amin..
pilihlah 'kami' ya Rahim.. izinkan 'kami' berehat tenang di sana.. allahumma aminn.. 

wallahua'lam..











Wednesday, December 28, 2011

BIASELAH..~


biaselah,
kalau diri tak diberi ujian
lupa nanti nak bergantung harap pada Tuhan
biaselah,
kalau diri senyum memanjang,
tak rasai pulak manis berjuang
biaselah,
kalau diri sempurna serba-serbi
takut tak jumpa pulak jalan kembali
biaselah,
kalau diri sentiasa disukai
koreksilah kembali  diri sendiri
biaselah,
kalau diri sentiasa pula dibenci
mesti banyak yang perlu dibaiki
biaselah
kalau diri nak sentiasa happy
jangan melangkah ke jalan ini
biaselah,
kalau diri tak boleh dilukai
pergi duduk sendiri-sendiri
biaselah,
kalau diri boleh memujuk menasihati
jangan keras hati terima nasihat Ilahi
biaselah,
kalau diri mahu ituini
fikir kembali dah cukup ke berbakti?

#

Assalamualaikum..
Dearie readers,

Long time im not been here ;) 
thnks Allah for giving me the opprtunity to write again this time
for I  almost decide to cancel this account
maybe im not in the good-mood-for-writing

and I wz like feeling having ‘electrical shock’  to know that some of my friends  found this comotblog    x_x


*yaAllah!maluyangamat*

somehow, honestly I was so envy to see that my friends especially can have a ‘magic kind of semangat’ to post new entries in their blog.. and too, I love reading theirs’  J
and sometimes making me ‘ketawagulingguling’ in front my lappy 
(tqa, hope u read this yeah;)
and sometimes make me thinking that ‘standing’ on  this real life was not an easy task as I thought before
(ukht2ku, tqvm;)

hmm.. and so, I made decision to keep the nyawa of this blog ;)
maybe I’ve to make some renovation on this blog..  and I heard someone willing to help me J

*sukanyerr!xsabolahkiter!!*  

Hmm.. I would glad to share this verse:

“ dan jika kamu menghitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh, Allah benar-benar Maha Pengampun, Maha Penyayang..”

(an-Nahl 16: 18)

Subhanallah,

people including  me esp. always ask for the things that we didn’t even need
It is just called al-hawa which make us desperately and continuosly think that we’ve to get it..

And forget the others ‘free nikmahh’ given by Him.. *faghfirlieyarabb*
But Allah is so nice,
no matter what we did, He will always forgive and love us..
can you show me even one person in this world who own this kind-hearted self value?

Ok, for the next translation, do refer on tafsir2 berkaitan k  ;)
Till now guys, thanks for reading and visiting this comotblog..

Pen off.


P/s: mood skrg adelah undefine. lega sikit kot :) tp rs mcm rindu nk mkn coklat nie..



sedapnye! name saya papero almond.. ;)



Anyone?? Hee.. ishhh.. al-hawa2…





 





Wednesday, October 19, 2011

DOSA DAIE..

Bismillahirrahmanirrahim..

Sahabat..
Kutujukan kata kali ini khas untukmu
Harapanku agar engkau mengerti
Bahwa aku punya sesuatu yang ingin
Kukatakan padamu
Lidahku tidak begitu cekap
untuk menutur satu persatu
Hasrat yang terbuku di kalbu
Lantas ku kira inilah caranya..
Semoga ianya dapat kau fahami..
Sahabat,
Pernah suatu ketika
Terdetik di hati
Untuk kujadikan dirimu
Sebagai pengganti teman akrabku yang tiada lagi di sisi
Entah apa yang ada padamu membuat
Hatiku lantang berteriak sebegitu
Hasratku suci ketika itu
Dan Entah kenapa pula terlihat wajahmu tika itu
Mengimbau kembali bi’ah dahulu yang aku rindui
Ketahuilah
Engkau istimewa di hati ini
Ketahuilah
Kau kuhormati
Ketahuilah
Aku bercita untuk menjadi insan yang kau ingati

***

Hari berganti hari
Gembiraku bukan kepalang
Syukur kupanjat pada tuhan
Kerna kau kini bergelar teman
Terkadang aku bagai malu sendiri
Kerna aku bukanlah sepadan
Menjadi sebahagian dari kenangan
Yang seharusnya  kau banggakan
Aku penguatmu
Kataku padamu
Perlakuanku dihadapanmu
Aku juga perosakmu
Bisikku sendiri
Tanpa kau ketahui
Aku jadi keliru
Mengapa ujianku sebegini
Bagai tiada kudrat untuk ketempuhi
Namun tiadalah pantas sama sekali
Untukku Mempersoal kembali ketentuan Ilahi
Kerna sahaja Dia lebih mengetahui
Aku jadi takut, gusar, bimbang
Dan hampir juga berputus harapan
Sahabat itu
sumber kekuatanku
pada jalan berliku
pada jalan
yang tidak digilai ramai
sentiasa menutur kata penguat
untuk kami sama-sama beringat
kuasa Ilahi
dia juga ujian terhebat
untukku hadapi.. di dalam hati

***

Pernah aku terfikir
Untuk melontar jauh diri ini dari terlihat
Walau bayangmu
Kerna sahaja aku tidak sanggup untuk terus menzalimi dirimu
Dengan perlakuanku yang sebegitu
Aku tahu
kau hairan mengapa
Kukata begitu
Lagaknya seperti sesuatu yang sangat meruncing
Di kotak hati
Namun ketahuilah
Insyaallah aku lebih mengenali siapa diriku
Paling kukesali
Aku menzalimi diriku sendiri
Hati,
Aku merindui
Saat-saat ku punyai fitrah yang suci
Jauh dari bisikan keji
Syukur sentiasa terngiang di sanubari
Tika ku alpa
Kau segera meyapa
Semuanya engkau jadikan serba tidak kena
Aku tahu
Tapi aku seakan tidak endah
 tika aku
Enak dibuai-buai hiasan indah
Aku tahu
Engkau mahu aku kembali

***

Sahabat,
Aku lagi kebingungan
Bagaimana ku harus tempuhi hari mendatang
Ternyata
Semua ini bukan salah sesiapa
Melainkan ia ujian semata
Untukku mara ke peringkat seterusnya
Ya Mujib  ya  Wadud ya Tawwab..
Suburkan dalam diriku
Agar aku punya keinginan yang kuat
Agar ku capai taubat nasuha
Agar ku nikmati kehidupan suci sebagai daie
Sahabat,
Kuharap kau mengerti
Kuharap kau sudi memaafi
Daie juga manusia biasa
Sehebat mana di mata manusia
Tetap tidak lari melakukan dosa
Tetap punya kelemahan di mana-mana
Aku tidak teringin sekali
Untuk berhadapan dengan ujian sebegini
Namun siapalah aku
Untuk menolak suratan Ilahi
Teringat aku pada ayat suci ali-imran
Bait berangka 133  sehingga 135
Manusia bertaqwa bukanlah mereka yang tidak melakukan dosa
Tapi mereka bangkit dari kelalaian itu
Segera bangkit mengatasi kelesuan itu
Lantas berusaha tidak mengulanginya
Pintu keampunan tuhanku sentiasa terbuka
Luas dibuka tiada tara
Masihkah aku menuggu masa??
Rugilah diriku
Insan yang kononnya belajar menguasai kira-kira
Namun pengiraan sekecil ini tidak terlihat
Keuntungan hebat ini tidak kugarap
Manusia apakah engkau ini.?????????
Geram
Jangan pula salahkan diri
Jauh lagi menuding jari
Positifkan hati
Ujian hebat untuk hambaNya yang hebat
Hebatkah aku.?
Ya!
Andai  kau lepasi ujian ini..

***

Sahabat yang aku kasihi
Aku tidak tahu apa yang sepatutnya kupohon darimu
Namun ku pohon pada Ilahi
Agar Kau dan aku
Di naungi kebaikan
Dijauhi kelalaian kepalsuan dan kepura-puraan
Ayat munafiq dalam bulatan gembira
Terngiang deras
Menusuk tepat ke dasar hatiku
Akukah munafiq.??
Nau’zubillahimin zalik
Sahabat,
Maaf atas segala kekhilafan diriku
Andai kau tidak mengerti
Barang apakah yang aku ingin sampaikan melalui bait-bait ini
Maaf kupohon sekali lagi
Aku tidak punya kudrat secukupnya
Untukku khabarkan sejelasnya dihadapanmu
Maaf atas semua dosaku padamu
Maaf atas segala keterlanjuranku padamu..